vrijdag 21 juni 2013

ZERO PLASTIC WEEK: BABY-UITZET

Laat ik even de denkoefening maken: welk plastiek heeft Aaron in zijn korte tijd op deze wereld al op zijn geweten?

Ik ben geneigd om te denken dat dat meevalt, omdat ik geprobeerd heb om ten eerste zo weinig mogelijk te kopen en ten tweede zoveel mogelijk tweedehands te kopen.

Kinderwagen, bedje, badje, speeltapijt, tripp trapp, kleertjes,...  allemaal tweedehands.
De maxi-cosi, een verzorgingskussen en een luieremmer waren eigenlijk de enige dingen die we nieuw kochten, maar dat is ineens wel een hele hoop plastiek.   Ah ja, en wasbare luiers in bamboe, maar de overbroekjes zijn natuurlijk wel kunststof...  Maar goed, dat zie ik als investering om veel ander wegwerpplastiek uit te sparen.

Dat hij borstvoeding krijgt, nog steeds, zorgt voor minder plastiekafval (waterflessen, dozen met in elke doos scheplepeltjes).  Maar daarvoor heb ik wel geïnvesteerd in een goede kolf (die je blijkbaar beter niet tweedehands koopt) en de bijhorende koeltas en flesjes.  Allemaal plastiek.  Oeps.


Ondertussen drinkt hij ook water en daarvoor kocht ik dan moooooooie glazen flesjes (allé, het mooie is eigenlijk het silicone omhulsel.  Valt silicone onder plastiek?) en deze coole RVS-drinkfles, die nog niet op de markt was toen hij geboren werd.  Dat glazen flesje past trouwens ook in de koeltas bij de kolf, dus in feite hadden glazen flessen toch gekund.  Alleen staan er geen hoeveelheidsstreepjes op.  Maar anderzijds... hoeveel cc hij exact binnen heeft, is ook niet zo belangrijk.  Aan de borst weet ik dat ook niet.

Eetlepels kocht ik in bamboo, maar ze zijn wat aan de grote kant, dus kocht ik ook twee in roestvrij staal, bekleed met kunststof.  Dus toch wat plastiek.   En daarbij samen kocht ik na lang twijfelen, twee plastiek potjes met een deksel voor de fruitpap.  Omdat ik gewoon geen deftige tupperware potjes heb, en omdat je toch al eens fruitpap wil meenemen voor onderweg.

Daarop heb ik nogal wat commentaar gekregen van mijn echtgenoot dat ik een onnodig stuk plastiek had gekocht!  Ik mag het ook enkel gebruiken voor onderweg, thuis moet de fruitpap in een porseleinen kommetje.  Zodat hij geen onnodig plastiek zou binnenkrijgen bij het eten.  Waar wil hij daarmee naartoe: dat hij pasticarian wordt???
Ergens heeft hij gelijk natuurlijk.
Maar waar vind ik porseleinen kommetjes met deksel?
Zonder deksel is toch moeilijk voor transport per luierrugzak.  Een potje pudding (voor mij) nam ik deze week mee in een luncskin en dat ging, maar pudding is wel stijver dan fruitpap.

Anderzijds kocht ik een natuurrubberen fopspeen, maar dat betrouwde hij dan weer niet, dat moest van de apotheker zijn.  Dus zijn zijn tuutjes wel plastiek (BPA-vrij, dat natuurlijk wel).
Nog plastiek van de apotheek:  alle flesjes fysiologisch serum (en daar hebben we al véél van nodig gehad), een voorhoofdthermometer en een bijtring voor in de koelkast.


Dat brengt ons bij wat je zou denken de grootste plastiek boosdoener: speelgoed.
Ik heb nog maar twee dingen speelgoed nieuw gekocht: een houten "atomium"(skwish) en een badboekje.  Dat laatste dus plastiek.  Verder kreeg hij wat speelgoed, maar dat bleef binnen de perken.
Daar deden we het maanden mee.  Ik vind dat kinderen niet moeten overladen worden met speelgoed.  Maar een maand geleden panikeerde ik even: heeft dat ventje nu niet wat te weinig speelgoed?
Wordt hij wel genoeg gestimuleerd?

Een lege plastiek fles vulde ik met kleurige bobijntjes naaigaren en dat was leuk.
Voor even, want zoveel kan je daar nu ook weer niet mee doen.
En kartonnen dozen zijn ook leuk speelgoed, maar hij zabbert ze zo onder dat de inkt losweekt.
Dat is het ook niet.

Ik vond online iemand in de buurt die hopen speelgoed wegdeed.  Beetje plastiek redden van de afvalberg dus :-).  Ik kocht een ganse doos boeken en puzzels (hier is weinig plastiek aan), dat kan je niet genoeg hebben, lijkt mij.  Daar is ie wel nog te klein voor.
Ik kocht ook nog wat baby-lego.  Dat kende ik niet, maar is wel geweldig leuk!  De stapelgiraf is zijn favoriet van het moment.  En zo'n oude telefoon op wieltjes en nog wat dingen, nu kunnen we weer een jaar verder.
Dus dat speelgoed valt best mee.

Al bij al:  Als je alles bijeen zou leggen, verschiet je wat een berg dat toch weer wordt.
Maar het had veel erger gekund.
En het overgrote deel ervan kan gelukkig weer doorverkocht en hergebruikt worden.


10 opmerkingen:

  1. Voor de onderweg-fruitpap: is een glazen bokaaltje met plastic of metalen deksel hergebruiken geen optie?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik het thuis al klaargemaakt heb, dan is dat wel een goed idee.
      Merci voor de tip.
      Maar fruitpap blijft niet zo lang goed en een banaan pletten in een bokaal lijkt me moeilijker.

      Verwijderen
    2. Eerst pletten op een bordje en daarna in het bokaaltje doen? Zo doe ik het als ik havermoutpap met banaan en pindakaas meeneem :)

      Verwijderen
    3. moedig zeg! dat kan inderdaad ook.
      Ik had inderdaad wat beter moeten nadenken voor ik ze kocht.
      Maar nu ik ze heb, ga ik ze toch gebruiken: de luierrugzak zit al zo vol (een baby, da's altijd zo'n hele verhuis?) en Aaron weegt zelf al behoorlijk veel in de draagdoek.
      Havermoutpap met banaan en pindakaas, nou dat ga ik eens proberen. Voor mijzelf en misschien vind Aaron dat ook wel lekker.

      Verwijderen
  2. Waw, als je er bij stil staat inderdaad veel plastic. Binnen drie weken komt er hier een baby! Ga er toch ook proberen op letten! Vond dit een inspirerend bericht! :) ik ga je volgen om nog meer tips te vinden :)
    Http://liesellove.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Proficiat alvast! Wat een spannende tijd nu. Geniet nog wat van de rust nu, zou ik zeggen.
      En fijn dat ik een beetje kan inspireren...

      Verwijderen
  3. Oh, zo herkenbaar. En 'plasticarian', dat is nieuw voor mij, qua woordenschat dan toch, want de echtgenoot is er ook een echte! We kopen geen plastic bekers, borden, lepels etc, en toch hebben we een hele schuif van dat materiaal verzameld ondertussen. We laten onze kindjes thuis ook alleen maar eten en drinken uit 'glazen' kommen en borden enzo. Behalve de papflessen, maar misschien dat daar nu ook verandering in komt nu ik via jou die glazen flesjes heb ontdekt. Dat RVS, begint dat niet muf te ruiken als je daar iets anders in doet dan water?
    Het 'onderwegdilemma' hebben we ook. Hier werd al geëxperimenteerd, maar met gebroken potten en vuile rugzakken tot gevolg jammer genoeg.
    Ahja, en voor baby-eten: wij gebruiken gewoon metalen lepels (van die lange smalle), dat is gewoon even uitkijken of het eten niet te heet is.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Olala, ik dacht enkel aan het gewicht, dat ze zouden breken was zelfs nog niet in mij opgekomen. Dat lijkt me zeer ambetant om voor te hebben, ja. Maar jullie zijn duidelijk ook heel goed bezig. Die rvs fles is naar de creche ondertussen en wordt enkel gebruikt voor water, dus ik kan niet zeggen wat dat geeft als er iets anders in gaat.

      Verwijderen
  4. Ge zijt goed bezig!! Hier ook veel ( tweedehands) houten speelgoed voor de baby...maar nog niet de moed gehad om echt alle plastiek in de keuken enz te bannen, stap voor stap komt dat wel...ik vind het vreemd dat een baby krijgen me ineens veel bewuster maakt over vanalles, of zou het door de boek, groeten uit transisite komen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, heb al gezien op je blog dat je fantastisch tweedehands vintage speelgoed hebt gekocht! Het boek ligt al lang op mijn nachtkastje, maar ik slaap toch wel als ik in bed kan liggen. Dus nu neem ik het mee naar het werk en lees ik tijdens het kolven. Heel leuk. Het komt niet echt door het boek,,maar in het algemeen word ik steeds meer eco. En, ja, een baby versnelt dat proces wel, denk ik, je wil tenslotte een mooie toekomst voor hem...

      Verwijderen