zondag 9 april 2017

WERELDVERBETERAAR IN HET KLEINE GEBAAR #40dagenbloggen

#40dagenbloggen: Welk klein gebaar wordt doorgaans onderschat?


Misschien worden kleine gebaren in het algemeen onderschat.
Een kus voor je vertrekt.
Een handdruk bij een ontmoeting.
Een kaartje sturen.

Random acts of kindness.
Je ziet steeds vaker mensen die daar wel mee bezig zijn.
Els hangt gelukvissen en geluksplanten.
Marieke spotte een happy face op een besneeuwde auto.
In ons dorp zie ik verschillende raamtekeningen en ik word daar vrolijk van.
Zelf kreeg ik heel positieve reacties op het raamgedicht.
...

Het zijn kleine dingen, die je blij kunnen maken.
Ga je daarmee de wereld veranderen?
Misschien niet.
Of misschien net wel.
Een klein beetje.

Want wat als je dag goed begint door zoiets, dan draag je dat mee en draag je dat verder uit.
Als jij blij bent, kan je ook meer om met stress of tegenslagen, heb je meer geduld met anderen, enz...

Laatst blogde Kelly deze prachtige parabel:

An old Cherokee is teaching his grandson about life. “A fight is going on inside me,” he said to the boy.
“It is a terrible fight and it is between two wolves. One is evil – he is anger, envy, sorrow, regret, greed, arrogance, self-pity, guilt, resentment, inferiority, lies, false pride, superiority, and ego.” He continued, “The other is good – he is joy, peace, love, hope, serenity, humility, kindness, benevolence, empathy, generosity, truth, compassion, and faith. The same fight is going on inside you – and inside every other person, too.”
The grandson thought about it for a minute and then asked his grandfather, “Which wolf will win?”
The old Cherokee simply replied, “The one you feed.”

Kleine gebaren voeden de witte wolf.

Vreugde wordt door cynici misschien afgedaan als onbelangrijk.
Zij denken dat het iets oppervlakkigs is, maar zij dwalen.
Ik las laatst een prachtig essay op aesthetics of joy.
Dat het helemaal niet oppervlakkig is.
Dat je geluk kunt cultiveren van buitenuit.
Door objecten, omgevingen te creëren die vreugdevol zijn.
En vermoedelijk kunnen we zo blij én gelukkig worden van mooie dingen,
omdat iemand onbekend zijn tijd en energie daarin heeft gestoken om het mooi te maken, om jou blij te maken.
Daar word je door ontroerd, als mens (zelfs de cynici), dat iemand anders erom geeft om een glimlach op je gezicht te toveren.



Vertel me eens: op welke manier wil jij de wereld een stukje mooier kleuren?

6 opmerkingen:

  1. En je wordt daar zelf ook zo gelukkig van hé!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wij zijn van plan om een bankje voor ons huis te zetten, om af en toe op te zitten, voor een babbeltje met de buren. Zoals mijn grootvader dat vroeger deed. Hij kwam thuis van zijn werk, ging in bad, kamde zijn haar en ging in de deuropening van zijn huis staan. Daar stond hij dan een uurtje, praatjes te slaan. Zoiets.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een blogpost waarvan ik blij word! Ik ga eens iets leuks verzinnen om de wereld wat mooier te kleuren. Heel veel "echte" post misschien wel!?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Oh ja, van echte post worden mensen ook altijd heel vrolijk; allé, ik toch ;-)

      Verwijderen