woensdag 20 mei 2015

LIEBSTER AWARD

Ik kreeg een liebster award van de charmante en plezante Appelstien.
Dankuwel Stien!



Bij de award horen een heleboel vragen, dus begin ik er maar meteen aan:

Ziet ge uw beste vriend/vriendin uit de lagere school nog?

Nee. Maar een ervan werkt blijkbaar in de garage waar mijn ouders gaan, want ze herkende onlangs mijn moeder.  En omdat ze zoooo supervriendelijk was (is ze gewoon van nature), vraagt mijn moeder nu altijd naar haar.

Wat was de meeste leerrijke cursus die ge ooit gevolgd hebt?

Wat een moeilijke vraag, zeg.  Ik ben geneigd om gewoon de meest recente te noemen, omdat dat fijn was om nog eens echt iets bij te leren: "Energieneutraal Bouwen" bij Passiefhuisplatform.    Maar om nu zeggen "de meest leerrijke ooit", da's misschien wat overdreven.

Een universitaire opleiding kan je bezwaarlijk een 'cursus' noemen, maar bon, eigenlijk vond ik mijn studies burgerlijk ingenieur-architect wel de meest vormende en leerrijke ooit.  
Nieuwe denkpatronen en kritische ingesteldheid, en leren ontwerpen.  Iedereen die ooit een creatieve opleiding volgde, weet dat het ontzettend zwaar is, maar dat je er enorm van groeit.

Ik volgde 8 jaar geleden ook een cursus analoge zwart-wit fotografie bij Wisper.  Als kind vond ik het magisch als ik even mee mocht in mijn papa zijn donkere kamer.  En de magie was er tijdens de cursus nog steeds.  Gezien de materialen ervoor nog moeilijk te krijgen zijn en het gemak van digitale fotografie, doe ik dat nooit meer.  Maar ik ben blij dat het in mijn bagage zit.  

Naar waar gaat uw volgende reis?

Ik moet dat dus DrRINGEND vastleggen, he, of we gaan weer nergens heen, maar vermoedelijk de Eifel.  Helemaal niet ver rijden (twee kleine kinders) en toch een totaal andere omgeving en een andere taal (toch wel nodig voor het vakantiegevoel).

Wat is uw favoriete vogel?

Ik ken werkelijk niks van vogels, maar na een recent bezoek aan Planckendael zeg ik: de rode Ibis.  Zo een mooie kleur!!! Volgens Aaron was het oranje, en ik heb hem niet gecorrigeerd, want 't was oranjerood, en vooral FLUO.  Ik foe er een foto bij, maar in 't echt was ie veel mooier.



In welk land zou ge ooit wel willen wonen?

Ik ben niet zoooo avontuurlijk dat ik per se in een ander land zou willen wonen.  Als ik dan toch moet kiezen, denk ik Duitsland (oh, hoe weinig exotisch).  Klinkt saai, maar na een archireis van een week in Berlijn wilde ik echt nog niet naar huis en in Freiburg vond ik het ook de ideale wereld, dus voilà.

Hoeveel en welke fiets(en) hebt ge?

1 fiets, een gewone tweedehands vrouwenfiets.  Nogal bomma-achtig met een mandje van voor.  Ik droom van een elektrische bakfiets (elektrisch, omdat we bovenaan de keizersberg wonen en omdat het dan misschien haalbaar wordt om met de fiets te gaan werken.)

Wat vindt ge momenteel het leukste liedje op de radio?

George Ezra - Listen to the man

https://m.youtube.com/watch?v=ZS0WvzRVByg

Wat is het lekkerste dessert dat ge kent?

Tiramisu of iets met frambozen.
Maar eigenlijk is het antwoord:  Als het maar dessert is!
Ik ben nogal een zoetekauw, vrees ik. 

Hoe heet(te) uw huisdier / knuffeldier / virtuele vriend(in)?

Geen huisdieren.  Dieren zijn mooi, maar ze moeten niet te dicht komen :-).
Laat ze maar in de natuur.
Knuffeldieren eigenlijk ook niet.

Wat is uw favoriete strip (of zegt ge: beikes, strips?!)?

Euh, verder dan Calvin and Hobbes kom ik niet.

Wat is het langste dat ge al van huis bent geweest, en naar waar was dat?

2 weken.  Nu ik daarover nadenk is dat echt niet lang.
Ik bleef als student wel vaak langer op kot, maar goed, dat kot was ook een beetje thuis, dus dat telt niet.
Die 2 weken, dat was naar Skopje, op zomercursus met BEST.
Dat was me een confrontatie zeg.   Ik wist eigenlijk niets over Macedonië, maar dacht dat het vergelijkbaar zou zijn met Griekenland.
Niet dus.  Cultuurshock.
De hoofdstad was weggeveegd door een aardbeving in de jaren '60.  En toen heropgebouwd, volgens de moderne idealen van toen.  U kent het misschien: de torens in het groen.  Maar dat groen vergeten ze dan.  De heropbouw gebeurde met gedoneerd geld, maar daarna kijkt de wereld er niet meer naar om, dus de boel was ontzettend verloederd.  Echt een vreselijke stad.
De oorlog (ex-joegoeslavie) is ook helemaal nog niet zo lang geleden, en dat merkte je ook.
Plus het feit dat het een maatschappij is op twee snelheden: een deel is mee met de Europese standaard en verdient zoals ons en de prijzen in de supermarkt waren bijvoorbeeld hetzelfde als bij ons.  Maar een ander deel van de bevolking verdient 10 keer minder.

Macedonië is de grootte van België, maar heeft maar 4 miljoen inwoners.  1 miljoen daarvan wonen in die grijze hoofdstad, maar daarbuiten is het dus zeer dunbevolkt en echt wel prachtig.
In het weekend reden we naar een idyllisch werelderfgoed-dorpje aan een meer en onderweg zagen we wilde paarden.  Ook wel veel oude autowrakken in ravijnen, ik zei het al, de oorlog...

De cursus ging over "New Materials", maar de eerste les ging -no kidding- over ISOMO als isolatiemateriaal en het nut van isoleren.  Nu zijn we in België ook wat achter met isoleren (op een kaart van Europa met de isolatiegraad in de landen, lijkt België Middellands zeegebied.  Ha, zijn wij misschien wat optimistisch over ons klimaat??)  Enfin, qua materialen hebben we de ISOMO toch al laaaaaaaang achter ons gelaten.

Dit antwoord had ik dus ook bij de vraag over de meest leerrijke cursus kunnen schrijven.  De inhoud van de cursus was dat niet bepaald, maar de ervaring was de moeite.



En dan nu -voor degenen die nog aan het lezen zijn, want dat is hier lang geworden! - is het mijn beurt om awards uit te delen en vragen te stellen aan tante Onliemie, Broterhammen met gele confituur,  Jacoebies, Dingen die fijn zijn, 128, Atelier Ampersand, de mier en de leeuw,  El&Co & Nowelja  :

* Wat is het eerste dat je 's ochtends doet als je opstaat?
* Kleur of zwart-wit?
* Wat is je favoriete quote?
* Van welk seizoen hou je het meest en waarom?
* Speel(de) je een muziekinstrument?
* Wanneer danste je voor het laatst?
* Als er geen "wetten en praktische bezwaren" in de weg stonden, wat zou je dan willen doen?
* Heb je een verslaving?
* Wie is je favoriete architect of wat is je favoriete gebouw?
* Waar naai/schrijf/blog/teken/knutsel je?  En heb je dat plekje daar wat voor ingericht?
* Wat betekent "duurzaamheid" voor jou en (hoe) ben je ermee bezig?

7 opmerkingen:

  1. Wij krijgen een elektrische fiets op het werk (afstand: 25 km). Wij zijn die nu aan het proefrijden en ik ben fan! Doen, dus! Al ben ik blij dat wij die van het werk krijgen en ik die zelf niet moet betalen ...
    Ah, en: leve Calvin & Hobbes!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh, wat leuk! Echt plezant, zo'n liebster-award, en dan overal de antwoorden gaan lezen! De rode ibis is mooooi, en Duitsland is best tof om te wonen (ookal is het inderdaad niet zo exotisch). En isomo, haha, dat klinkt mij zoooo jaren '80 in de oren :).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. :-), ja dat lijkt me ook wel leuk om overal de antwoorden te gaan lezen.
      En isomo is vooral niet brandveilig. Het begint spontaan te ontbranden zodra de temperatuur te hoog wordt, er hoeft zelfs geen vlamcontact te zijn! Dus niet geschikt als gebouwisolatie.

      Verwijderen
  3. Mooie zomercursus, zeg. Ik zit duidelijk in de verkeerde sector! En hup, ik doe mee met je vraagjes. Voel me vereerd: ik ben bij mijn weten nog nooit genomineerd ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Merci merci maar ik laat dit aan mij voorbijgaan...Toch bedankt en boeiend om jouw antwoorden te lezen!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een ervaring idd dat Macedonië! Ben er nog niet geweest, wel in Litouwen en ik herken daar toch wel t een en t ander in je verhaal.
    Dikke merci voor de nominatie. Ik ga er zeker werk van maken. Wanneer is, zoals je zelf al aangaf, een andere vraag. :-s

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ik doe ook mee met de vraagjes omdat jij het bent... ik ben al wel ooit genomineerd en vind het altijd zo lastig... maar voor mijn nichtje doe ik een efforreke... maar pas volgende week... nu even te druk...En genomineerd met madammen waarvan ik sommigen nog niet ken... daar zal ik dan ook eens gaan piepen! :-)

    BeantwoordenVerwijderen